Cogenius is een IT-bedrijf dat zich richt op het ontwikkelen van IT-oplossingen binnen de energiemarkt. De verschillende partijen binnen de energiemarkt (energieleveranciers, netbeheerders, energieproducenten en industriële grootverbruikers) kunnen bij Cogenius terecht voor de juiste software-oplossing. Ze richten zich zowel op duurzame modulaire softwareoplossingen als op specifieke toepassingen op maat. Zo kunnen hun klanten het verschil maken op vlak van kostenefficientie, operationele flexibiliteit en financiele screening.
Diverse partijen binnen de energiemarkt wisselen big data uit om de benodigde forecasting- en facturatiegegevens binnen de energiemarkt uit te voeren. Deze gegevens bevatten naast basis meetinformatie (locatie, adres, metertype,…) ook het werkelijke verbruik / productie van de eindklant. Het uiteindelijke doel van deze gegevens is om enerzijds een correcte voorspelling voor de energieleveranciers op te stellen en anderzijds deze gegevens te valideren en factureren
De scope van dit project omvat het analyseren van de huidige (as is) situatie van facturering (volledig ondersteund door export CSV en verdere handmatige verwerking binnen Excel) en hoe dit zal worden getransformeerd naar een semi-automatisch en digitaal proces (to be).
Op basis van het SCRUM framework worden de verschillende sprints uitgewerkt met aandacht voor de verschillende componenten zoals sprintplanning, storyboarding, dagelijkse scrum, sprint review, etc. Deze agile methodiek stelt ons in staat om snel te schakelen en de juiste prioriteiten te bewaken.
De verwerkingssnelheid gaat hand in hand met de beschikbare rekenkracht. Om optimaal gebruik te maken van resources tijdens dit zware facturatieproces, moesten Azure (Durable) -functies de berekeningen volledig serverloos afhandelen en verwerken. Berekeningen worden opgesplitst in afzonderlijke rekenblokken die onafhankelijk en asynchroon worden verwerkt. Tijdens dit proces worden grote hoeveelheden ongestructureerde data verzameld door een oplossing die data op een georganiseerde en gestructureerde manier beheert.
Aan het einde van het proces worden de gegevens uit verschillende bronnen samengebracht en verwerkt tot meerdere facturen met bijbehorende klantgegevens. Het factureringsproces wordt geactiveerd door verschillende timer- of toepassingsscenario’s en bewaakt via een geschikt platform voor het volledige spectrum van gebruikers, van technisch tot zakelijk